Wednesday, September 7, 2011

Berjaya ke

Masa balik kampong hari raya aritu.. aku terdengar kezen aku berborak ngan hb tentang kawan2 sekolah.. kebetulan derang satu sekolah dulu.. antara soalan nya adalah “Batch Kak X boleh dikatakan semua Berjaya, tetapi ada juga yg excellent masa sekolah, tp kerja biasa2 je”


Aku agak terpina ngan “kerja2 biasa”. Yg dimaksudkan adalah kerja makan gaji @ penjawat awam. Then aku Tanya la.. “Yang dikira Berjaya tu camne pulak”… Rupenye yg dikira Berjaya adalah spt dia (mungkin) yang mampu bergaji belasan ribu, yg mempunyai kontrak berjuta2, dan joint venture dgn syarikat obesi.. dan seangkatannya.

Dari satu sudut, aku mengiakan pendapatnya, sbb mmg ramai org yg Berjaya di Malaysia ni.. masakan takkan kondo tumbuh bak cendawan di KL khususnya. Nilainya bukan RM200k, tetapi RM2-4 juta. Siapa yang mampu beli? Nak kata org yg makan gaji macam kita ni, jauh sekali lah… hmmm.. Even sekarang rumah landed semua dibuat 3 tingkat.. 2 tingkat tak layan dah.. Alasan developer.. Alang2 nk untung, biar la untung berganda-ganda.. Pernah aku tgk iklan di rumah yg sedang develop. Iklannya “untuk golongan sederhana”.. bila dirisik2, nilainya RM700k… So, sebagai org yg makan gaji.. adakah mampu membeli rumah harga macam tu? So, kesimpulannya.. kita-kita ni adalah bukan dari golongan sederhana..

Tp dari sudut lain, Berjaya itu terlalu subjektif.. cth paling senang adalah tugas guru. Rasa-rasanya golongan Berjaya tu, boleh ke mengajar budak satu kelas ada 30-40 orang? Tak kan..

Tapi mmg ramai org melayu yg Berjaya, tak gitu Cikgu Nik? Kezen2 kita mampu pakai Alphard, punya syarikat yg JV ngan orang putih.. Yang pastu aku bangga sebagai org melayu bila melihat mereka Berjaya.. tp jangan sampai lupe diri..

Dan aku pun confuse.. aku ni Berjaya ke tak? Sbb ciri2 berjaya yg kezen aku maksudkan tu tak kena langsung ngan aku.. haha

3 comments:

NikNadimah said...

hahaha kazen2 kito mmg ramai yg BERJAYA...pakai keta mewah2 belaka tapi x semuanya excellent masa skoloh.masing2 berjaya dgn cara masing2.oleh itu berjaya sgtlah subjektif...tepat katamu itu.

Lissa Ahmad said...

hoho. sampai bila la nak berjaya kalau nak ikut definisi berjaya kezen ko tuhhh..

Malaysia Everyday On Sales said...

Hi there. It's a really interesting site that you have there and I really love the the posts on your lifestyle blogging. And of course, you do indeed have an adorable kid :)

Ok, just a quick introduction about myself. I am actually from everydayonsales.com and I have found your website thru google. We are a site that offers information on daily promotion / warehouse sales in Malaysia. I can see that you actually have a linkback (under My Online Shopping) to some other site and we are hoping that we can be part of your website, where we would actually want you include our link on your page. Of course you can visit our website www.everydayonsales.com and check us out. We can actually do a link exchange where I will list your site as a friend to everydayonsales and you website link will be put on our site. You will be part of the everydayonsales friends community :) in this link exchange and there will be many campaigns awaits for you.

Let us know whether this is possible and we Let us know whether this is possible and will communicate further on this. Do revert to me and if you do have any queries, let me know. Do hope to hear from you soon.

Regards
Chan @ www.everydayonsales.com (hy.chan@everydayonsales.com)