Friday, July 29, 2011

Pengalaman mencandat sotong

Lately aku/ofismate ada buat roadshow bajet, amik masa 3 minggu lebih kurang. Ntah kenapa rasa cam jauh sgt ngan anak2..huhu... ye la.. dlm seminggu 2 hari je kot kat rumah.. ada satu minggu tu, weekend pun  takde langsung kat umah.. Sebelum ni Anas mmg tido ngan aku je.. tp bila aku takde 3 minggu, dia attach betul ngan ayah dia.. nk tdo bawah ketiak ayah dia je..

Jealous? ada la sikit-sikit..

Tp bagus jugak.. senang keje aku.. aku leh tido ngan aman..

Tp bila ayah dia os camne nanti? aku jugak yg dia cari nanti...

Oh ye.. aku nk cerita pasal pengalaman mencandat sotong.. Serius.. aku serik !!! Taubat !!! Tak nak lagi !!!
Boleh kata.. muntah hijau le...Kami ada sessi dengan Wil Tganu yg buat di Pulau Kapas. Serius.. Air sgt jernih.. best sgt.. tp pengalaman mencandat aku tak leh lupa.. Sampai sekarang aku rasa, aku diberi peluang hidup sekali lagi...



Kami naik bot untuk ke tengah laut dlm kol 7pm. Ombak besar.. tp still boleh bertahan.. Masa tu dengarlah ada kawan menjerit "Sotong kat pasar pun banyak, nk jugak cari kat laut"..

Bila bot berlabuh, sauh di turunkan, aktiviti mencandat pun bermula.. (dlm 10km dari pantai/30 min). Masing2 di berikan umpan (umpan ke namanye??) untuk di turunkan sehingga ke dasar laut. Aku? tak mampu buat ape2.. Elok je bot berlabuh.. aku dah tak leh bergerak.. bot mula bergerak mengikut ombak.. masa tu mmg menyesal nak mampus follow trip nih.. (sbb ada 2 org tak pegi). Aku dah merayu kat tekong dan kawan2.. aku nk balik.. Tp semangat derang pulak yg over..  "Mana boleh balik, sotong tak dapat lagi?"
Hanya 2 org gurl shj yg ada dlm group kami.. hmm.. so, kami kene ikut suara majoriti..

Kawan di bahagian belakan g bot berjaya dapat 3 ekor sotong. Tiba2, tekong ajak balik.. nak ribut katanya.. Alhamdulillah.. termakbul jugak doa aku.. huhu... Masa nak angkat sauh naik atas, tiba2 sauh tersekat. Aku tgk tekong dah berpeluh2 dok tarik tali, tapi tak lepas2... Aku diam.. Tp rasa cam nk amik gunting je potong tali tu... Apakan daya...Aku pun xmampu nk bangun.. duduk je.. Derang suruh tarik tali umpan tu naik atas tu pun.. aku tak daya.. kami gurl berdua dah melepek... muntah dan muntah..

Bot dah start gerak.. tp aku tau.. sauh masih di bawah. "Tak bahaye ke?" tp dlm hati je la..

Dalam perjalanan balik ke pulau, hujan turun dengan sangat2 lebat. Petir kadang2. Aku yg duduk di bahagian depan bot, kene pindah kat belakang.. nk bangun pun xlarat...huhu.. Masa tu, rasa tersangat la kerdil di lautan yg terbentang luas.. Aku redha andai sampai sini umur aku.. Muka anak2 bersilih ganti.. Kasihan mereka... Sejuk.. Sangat2 sejuk... Andai jatuh dlm laut nih.. mmg aku mati kesejukan..

Bos mula mengagihkan life jacket kepada setiap anak kapal.. tp nak pakai pun aku larat.. kami berdua lembik. life jacket pun cam hidup segan mati tak mau jeh..

Hampir sampai ke pesisir pantai @ jeti, bot berhenti. katanya tak boleh rapat dengan jeti.. nanti bot pecah.. huhu.. hampir 15 min jugak tu.. tiba2 aku rasa nak poo poo.. (masa nih??) terus aku tanya mana toilet. survey dulu.. hmm tak ok je.. duduk balik kat tempat.. tp tak tahan jugak.. aku tarik mmber aku teman aku kat pintu toilet. Keluar je toilet ada speed bot datang utk bawa kami ke pantai. Alhamdulillah...

Masa tu badan menggeletar kesejukan. InsyaAllah, ada peluang utk aku melihat dunia semula.. Gurl sorang lagi masa di bot di urut oleh sorang brader.. sian dia..tak larat sangat.. mungkin dia tak biasa muntah..

Sampai di pantai, kami berpelukan sambil sedih, serik atas apa yg terjadi..

Masuk saje chalet, aku mandi dan muntah.. Alhamdulillah lega.. aku kembali dengan kawan2 yg sedang makan nasi.. borak spt tiada apa berlaku.. haha..

Tp kawan gurl sy sorang ni dah tido.. pening katanya..

Aku excited nk bakar sotong dan pengalaman itu sgt indah utk dikenang. Rupanya bot yg satu lagi mampu mendapat 13 ekor sotong dlam tempoh tak sampai sejam mencandat? bot aku hanya dapat 3 ekor saje.. wakaka..  Mereka berlabuh di lubuk sotong katanya.. Malam tu pukul 12 lebih baru aku tido. Kami borak-borak dan borak, walaupun hanya aku seorang shj pompuan di situ.. sungguh tak malu

Semasa kami makan dan membakar sotong, kami membuat beberapa kesimpulan, antaranya :-

1) jangan tawar menawar masa beli sotong
2) jangan mencandat sotong lagi
3) hargai lah sotong

haha

2 comments:

Unknown said...

kalo daku mmg x rela la..sanggup aku redah pasar borong..lg best beli sotong kt giant jek..keh3

**err, suhail x panggil sotong..die panggil octo..he3

RAI said...

wah.. very the omputih...

tak perlu faiz.. katakan tidak pada sotong.. aku trauma...